Tel: 1700-50-80-85

لديك استفسار! املئ تفاصيلك وسنتواصل معك بأقرب وقت

ראשי مَن نحنُ

مَن نحنُ


الأهليّـة في سُـطور:


מי אנחנו ?

המכללה הקהילתית הוקמה בשנת 2007 כדי לתת מענה לצורך בהשכלה גבוהה לבוגרי תיכון בחברה הבדואית בנגב. זוהי הדרך העיקרית והיחידה להשגתיעדים חברתיים וכלכליים המובילים בחברה בישראל, כמו כן השתלבות מוצלחת של בוגרי האוניברסיטאות בשוק העבודה בארץ.

הספרות המחקרית מציגה ראיות ברורות לחשיבות ההשכלה הגבוהה בהעצמת התפתחותן של קבוצות מיעוט, בגיבוש ההנהגה הדרושה להתפתחותםהחברתית והכלכלית ובצמצום הפערים הסוציו-אקונומיים בין אוכלוסיית הרוב לאוכלוסיית המיעוט.

עם זאת, בחברה הערבית בארץ עדיין קיימת בעיה אקוטית בנגישות להשכלה גבוהה. אחוז הסטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה ואחוז בעליתואר ראשון בקרב אוכלוסייה זו הינו האחוז הנמוך ביותר בחברה הישראלית. מידי שנה מסיימים כ- 2,700 צעירים וצעירות ערבים את לימודי התיכון,מתוכם כ- 10% בלבד משתלבים בלימודים העל תיכוניים במכללות ובאוניברסיטאות בארץ. בקרב תלמידי שנה א' קיים אחוז נשירה גבוה של כ-40%.

ישנן מספר סיבות למספר הנמוך של סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה ולאחוזי נשירה גבוהים: קשיים בגישה ובקבלה למוסדות השכלה גבוההבישראל בשל תנאי הקבלה שאינם הולמים את הצרכים הייחודיים של האוכלוסייה ומעלים מספר מכשולים בפני הסטודנטים ערבים בתהליך הקבלה,כגון:

•שימוש במבחנים לא מתאימים מבחינה תרבותית כמבחן פסיכומטרי.

•הגבלת גיל הלימודים לגיל 20 או 21 במספר מקצועות לימוד.

•הרמה הנמוכה של שירותי החינוך המקומיים מהגן ועד החינוך העל יסודי מובילים לציוני בגרות נמוכים וקושי בעמידה בתנאי סף.

•המצב הכלכלי הירוד של הקהילה מקשה על היכולת לממן את עלות הלימודים האקדמאיים בהעדר מערך סיוע כלכלי משמעותי

•מחסור במערכת תמיכה אקדמית לסטודנטים ערבים המגיעים למוסדות להשכלה הגבוהה בישראל, לאחר שסיימו את לימודי התיכון בערבית, נתקליםבקשיים בלימוד אקדמי בשפה שאינה שפת האם שלהם.

•מערך הסיוע הכלכלי המצומצם מוביל לאחוזי נשירה גבוהים של כ40%- בקרב הסטודנטים הערבים אשר לומדים במוסדות השכלה גבוהה.

כתוצאה מכך יש היום מאות סטודנטים וסטודנטיות ערבים בארץ שאינם מוצאים מסגרת אקדמאית שתקלוט אותם ותסייע להם בבניית עתידםובהקניית כלים אשר יאפשרו להם להשתלב במגוון האופציות התעסוקתיות הקיימות ובחברה הישראלית.

המכללה הקהילתית החלה את דרכה כמרכז לימוד של האוניברסיטה הפתוחה במסלולים המשולבים בתעודת הוראה, במטרה להכשיר מורות ומוריםלבתי הספר בחברה הערבית . במסגרת לימודי התואר הראשון המכללה מציעה מגוון של קורסים אקדמאים בשפה הערבית על ידי מרצים דוברי ערביתובעלי ניסיון עשיר בהוראה. בנוסף, המכללה מציעה קורסים בערבית, עברית ואנגלית, יישומי מחשב, מיומנויות למידה וכתיבה אקדמאית, כדי לחזק אתיכולות וכישורי הלמידה האקדמאים של הסטודנטים בשלושת השפות ותוך התאמה לצרכים הייחודיים של הסטודנטים ושימת דגש להבדלים בין שיטתהלימודים האקדמאית לשיטת הלימודים בבתי הספר התיכוניים, ודגש על כישורי למידה בשפה שאיננה שפת אם. בנוסף, המכללה מספקת תמיכהאקדמית לסטודנטים באמצעות מתן תרגילים ושיעורים המועברים על ידי צוות ההוראה של המכללה.

עם השנים ולאור ההיענות הרבה פותחו במכללה תוכניות לימוד ושיתופי פעולה נוספים, שהניבו הכרה בלימודי המכללה ע"י האוניברסיטה הפתוחה ) 18נ"ז מתוך 108 נ"ז הן של מהמכללה הקהילתית (, המרכז ללימודים אקדמיים – אור יהודה, מכללת עמק יזרעאל, מכללת אשקלון, מכללת שנקר ובקרובתפתח תוכנית עם מכללת רופין ותל חי )בהיקף של עד 30 נ"ז( .

בעקבות עליה בנרשמים למכללה ממרכז הארץ הוחלט להקים שלוחה למכללה במרכז הארץ במתחם בית ברל ומרכז נוסף באום אלפחם ובירושלים.

במכללה (נכון לשנת הלימודים 2012/2013) בכל הארץ לומדים כ 1600 סטודנטים וסטודנטיות כאשר יותר מ80% הן נשים.

בוגרים

המחזור הראשון של החממה סיימו את התואר הראשון בשנת 2011 ומספרם 108 מרביתם מהנגב (מעולם לא היה בנגב מס' בוגרים כזה)

בסוף סמסטר א’ של שנת הלימודים הקרובה יסיימו את התואר הראשון קרוב ל- 105 בוגרים ובוגרות.

בקיץ 2013 יסיימו את לימודי התואר הראשון קרוב ל- 250 בוגרים ובוגרות מכל רחבי הארץ.

בקיץ 2014 יסיימו את לימודי התואר קרוב ל- 780 בוגרים ובוגרות מכל רחבי הארץ.